Stressreductie

 Hartcoherentie = Stressreductie = gezonder leven

Als het gaat om stressreductie bieden wij ondermeer een training hartcoherentie aan.
Hierin is ook verwerkt het op een juiste en gezonde manier van ademhalen.

Een hartcoherentie training kan eventueel gecombineerd worden met coaching. Van hieruit wordt dan o.a. d.m.v. een functionele analyse bekeken waar en hoe stressreductie voor u mogelijk is in uw dagelijks leven.

Bij een vrijblijvend orienteringsgespek wordt gekeken naar uw persoonlijke situatie en hulpvraag en van daaruit stellen we samen een plan op.
Voor tarieven zie onderaan op deze pagina.

Wat is hartcoherentie?
HRVMet hartcoherentie bedoelen we niet het aantal slagen per minuut, maar de tijdspanne tussen de hartslagen. Bij bijvoorbeeld 75 slagen per minuut slaat je hart niet precies elke seconde even snel. Het tempo versnelt en vertraagt voortdurend, wat normaal is. Met andere woorden de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant.

Hart Ritme Variabiliteit (HRV) 
Dit noemen we Hart Ritme Variabiliteit (HRV) die ons belangrijke informatie geeft over de toestand van het lichaam en de werking van het autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel regelt lichamelijke functies zoals ademhaling, hartslag, temperatuur en bloeddruk. In een gezond lichaam is het autonome zenuwstelsel in balans en is er voortdurend sympathische en parasympatische activiteit.

De HRV geeft de variabiliteit van het tijdsverloop tussen twee hartslagen weer (beat-to-beat).  Deze waarden zijn een duidelijke maat voor de regelbreedte van het autonome zenuwstelsel. Hoe groter de variabiliteit van de hartslag is, des te groter is ook het doelgerichte autonome regulerende vermogen.

HRV2Bij een goede hartcoherentie is er sprake van een gelijkmatig, ‘sinus’-golfachtig patroon in de hartritmevariabiliteit (HRV). De activerende en herstellende activiteit van het autonome zenuwstelsel zijn dan in balans.
In de illustratie hiernaast is de weergave van een onregelmatig HRV-patroon tijdens stress (als gevolg van gevoelens van frustratie) en de weergave van een coherent HRV-patroon (als gevolg van een gevoel van waardering) te zien.

Tijdens hartcoherentie  communiceren ons brein, hart, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal, het lichaam verbruikt efficiënt zijn energie. Je voelt je prettig en kalm en kunt helder denken.

Hoe werkt het?
Je hartslag en je Hart Ritme Variabiliteit worden aangestuurd door het autonome zenuwstelsel en dit staat op haar beurt weer sterk onder de invloed van gevoelens, emoties, en de ademhaling. Stressvolle emoties zoals frustratie en woede hebben een negatief effect op het hartritme, terwijl positieve emoties zoals plezier, liefde en dankbaarheid het hartritme gunstig beïnvloeden.

Dus: stress leidt tot meer activiteit van de sympathicus en verminderde werking van de parasympathicus. Hierdoor gaat je hartslag omhoog en vermindert de hartslagvariatie en de coherentie dit gegeven is meetbaar met behulp van biofeedbackapparatuur. Zie ook: psycho-fysiologische meting

Hartcoherentie trainen
Je hartritme, en dus de mate van coherentie, kun jezelf beïnvloeden, dit is trainbaar. Net zoals je bijvoorbeeld kunt leren piano te spelen. De basis hiervoor leg je door een rustige ademhaling en het oproepen van positieve emoties. Beiden zorgen voor een betere balans van het autonome zenuwstelsel en beide maken je hartritme in korte tijd gelijkmatiger. Dit effect is direct meetbaar en zichtbaar op het scherm.

Tijdens de training leer je je hartcoherentie verbeteren. Wij bieden je tijdens de training een aantal technieken die je overal en altijd in enkele minuten kan doen, zodat je hier tijdens werk, sport of dagelijks leven effectief gebruik van kunt maken. Met behulp van deze technieken kun je je gezondheid, je welbevinden en je prestatievermogen en je herstelvermogen sterk verbeteren.

Wat is de praktische meerwaarde voor jou?

Hartcoherentie is een effectieve en klinisch bewezen manier om je autonome zenuwstelsel te kalmeren en na stressvolle situaties weer snel in balans te komen. Je herstelt optimaal na het automatische 'vecht-vlucht-mechanisme' wat in werking treedt tijdens stress door zélf het chaotische hartritme dat daarbij hoort, direct weer regelmatig ('coherent') te maken. Je hebt zo zelf controle over je lichaam, je ervaart minder stress en kunt hierdoor optimaal blijven presteren.


Hartcoherentie Toepassingen

De hartcoherentie werkt positief bij:

  • stressklachten (zowel mentale als fysieke uitingen hiervan)
  • depressie
  • hoge bloeddruk (wetenschappelijk bewezen)
  • hart- en vaatziekten
  • diabetes

Daarnaast kunnen:

  • concentratie
  • leren
  • presteren onder druk
  • creativiteit
  • intuïtie
  • Vitaliteit
  • sportprestaties

verbeterd worden als je regelmatig de technieken gebruikt.

Hartcoherentie is effectief  in veel situaties. Het is een uitstekend preventiemiddel om ziekteverzuim door stress  en roofbouw op je energiereserves te voorkomen.

Succesvolle bloeddrukverlaging
Hartcoherentie is gebaseerd op de biofeedback: het inzicht dat we ons autonome zenuwstelsel tot op zekere hoogte gericht kunnen beïnvloeden. Gebleken is namelijk dat het bewust veranderen van onze emotionele gesteldheid een gunstige invloed heeft op de wisselwerking tussen hart en hersenen. Anders gezegd: wanneer mensen oprechte positieve gevoelens ervaren, wordt het hartritme coherent, wat samengaat met reductie van stresshormonen en verlaging van de bloeddruk.
In een onderzoek in 2003 werden 28 mannen en vrouwen met een hoge bloeddruk verdeeld over twee groepen. Een groep kreeg een hartcoherentie training, de andere was de controlegroep. Na drie maanden was de bovendruk bij de hartcoherentie groep met 10,6 gedaald (controlegroep 3,7) en de onderdruk met 6,3 (controlegroep 3,9). De 10,6 daling kan succesvol worden genoemd: het resultaat in bloeddrukverlaging is vergelijkbaar met die bij 20 kilo gewichtsverlies, en twee keer zoveel als kan worden verwacht bij een zoutloos dieet of een bewegingsprogramma.

HRV 3Om het hartritme bewust te beïnvloeden, is het dus belangrijk positieve emoties op te roepen. En dat is precies waar hartcoherentie om draait: het herbeleven van positieve emoties. Dat is niet hetzelfde als positief denken (wat in het hoofd gebeurt), maar positief voélen. Hier zijn verschillende technieken voor.

Meten en zien
In divers onderzoek is aangetoond dat hartcoherentie samengaat met een verlaging van de bloeddruk en het cortisolniveau (een stresshormoon), en met een stijging van DHEA (een vitaliteithormoon).
Hoe wordt hartcoherentie gemeten?
Het is eigenlijk heel eenvoudig: er wordt een klipje aan je oor of vinger verbonden, en die meet de hartslag en de variabiliteit. Op een computerscherm zie je eventueel direct het verloop daarvan. Ook kun je meteen zien wat het effect is van rustig ademhalen en het oproepen van positieve emoties.

Hartcoherentie training wordt aangeboden als 1 op 1 training. (dag en uur in overleg)
Bel of mail ons gerust voor meer informatie.

Tarieven:

  • Hartcoherentie training (1 op 1) per sessie (50-60 min.) € 40,-
  • Hartcoherentie training & coaching (1 op 1) per sessie (60-75 min) € 60,-