Stress Release Exercises

Stress Release Exercises heeft overeenkomsten en raakvlakken met bestaande succesvolle programma’s als Bio-energetica (Alexander Lowen), TRE® (Tension Release Exercises van David Bercelli) en Neurogenic & Somatic Exercises en is nog waardevoller en completer door toevoeging van o.a. Hartcoherentie, Mindfulness. Ademwerk en 1 op 1 Coaching.

Herken je dit?

  • Heb je het gevoel dat je in je proces blijft ‘hangen’?
  • Je hebt al veel tools om je te helpen ontspannen (yoga, mindfulness, mediteren) maar je voelt dat je toch in je lichaam spanning blijft vasthouden.
  • Je hebt vaak pijn op specifieke plaatsen (onderrug, rug, schouders, nek, liezen, buik, bekken, heupen, hoofd)
  • Je voelt je gespannen, je slaapt slecht of je hebt vage klachten.

De Stress Release Exercises, een serie fysieke oefeningen die er op gericht zijn om spanningen los te laten die het lichaam heeft vastgehouden na een traumatische ervaring, schokkende gebeurtenis of een periode van langdurige spanning.

Je lichaam past zich aan spanning aan, in het ergste geval om te overleven, maar zodra de spanningsbron weg is moet je je weer helemaal kunnen ontspannen. Dieren en kinderen doen dit nog vanzelf, wij zijn geneigd spanningen vast te houden door te redeneren, of ze te verdoven.

Zo ontstaan er specifieke spier-spanningspatronen en de daarbij behorende (vage) klachten. Ook ga je meer in je hoofd zitten en voel je geen connectie meer met je lichaam.

De oefeningen die we gaan doen, wekken zogenaamde neurogene tremoren, vibraties op heel diep in je lichaam. Dit ontspant het zenuwstelsel, je hoofd komt tot rust en je voelt weer een diepe connectie met je lichaam. Een gevoel van heelheid.

Release ……

Het is een passieve methode, dat wil zeggen dat het van binnenuit komt en je het niet zelf hoeft te sturen. Het lichaam is leidend. Na de oefeningen gaat dit helemaal vanzelf.

Je oefent deze (wetenschappelijk onderzochte) methode helemaal zelf. Je wordt hierin wel begeleid, zodat het een veilige en fijne ervaring is. Hierna kun je het zelfstandig doen in je eigen omgeving en wanneer jou het uitkomt.

Daarom is het een enorm cadeau wat je altijd bij de hand hebt wanneer je overtollige spanningen wilt loslaten.

Praten mag maar hoeft niet. Het is niet nodig om over je traumatische gebeurtenissen te praten, dat is vaak te moeilijk en meestal niet voldoende effectief. Je laat je stress en spanningen lichamelijk los en je ervaart het effect vaak vrijwel meteen.

Werkt positief bij de gevolgen van chronische stress:

  • Slapeloosheid
  • Piekeren
  • Prikkelbaarheid
  • Paniekaanvallen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn/migraine
  • Problemen met je spijsvertering/buikklachten
  • Problemen met je ademhaling/hyperventilatie
  • hartkloppingen
  • (over)gevoeligheid
  • Stemmingswisselingen
  • Concentratieproblemen
  • Angsten en fobieën
  • PTSS
  • Spanningen en verkrampingen
  • Onzekerheid
  • Je emoties niet kunnen reguleren, bv boosheid.
  • Depressief of juist onrustig zijn
  • Relatieproblemen
  • Rugpijn
  • Nek– en schouderklachten
  • Pijn het bekken en/of in de liesstreek
  • & meer …..

Voor wie?

Het is voor iedereen die, zonder contra-indicaties, een eenvoudige, maar verrassend diepgaande,  zelfhulpmethode wil leren om langdurig vastgehouden spanningen los te laten en te helen van de gevolgen van chronische stress. Onder deskundige begeleiding ga je veilig door het proces heen en leer je de oefeningen zelf te doen.

Je kunt bij mij een individuele sessie doen. De oefeningen kunnen desgewenst aan jouw belastbaarheid worden aangepast. Daarom is het veiliger om onder begeleiding eerst te oefenen, dan om de methode via zelfstudie te leren. Door de tips en aanwijzingen die je krijgt, wordt het een hele waardevolle ervaring. Wij verzorgen geen groepstrainingen.

Contra-indicaties: Zware burn-out en bewegingsbeperkingen. Ben je heel snel fysiek getriggerd, voel je je snel onveilig, dissocieer je snel, heb je heel veel angsten? Kun je moeilijk emotionele en/of fysieke triggers zelf-reguleren? Dan komt het nog te vroeg in jouw proces en zou je via andere modaliteiten (aanpakken dus op multi-disciplinair vlak) eerst meer vertrouwen in jezelf, anderen en je lichaam langzaam eerst moeten opbouwen onder deskundige begeleiding. Het kan dan een klein onderdeel zijn in het grotere geheel van aanpak.

Stress Release Exercises bieden wij aan als traject van 3 individuele sessies. Naast de uitleg en kennis is er vakkundige begeleiding en coaching. Het is geen truucje. Het is een serieuze zelfhulp methode. Daarom besteden wij veel aandacht aan een rustige en begrijpelijke opbouw in een veilige setting. Zie onder “tarieven” voor dit kosten van dit traject.

Belangrijk:
Kamp je met een fysiek/emotioneel trauma of psychische aandoening? Neem dan contact met mij op, zodat we kunnen vaststellen of dit voor jou, op dit moment, de meest geschikte methode is en zo ja, in welke vorm.